نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 دکتری مدیریت کارآفرینی از دانشگاه تهران

چکیده

تحقیق حاضر به شناسایی عوامل تاثیرگذار بر رفتار کارآفرینانه سازمانی و نقش آن در پیاده سازی استراتژی کارآفرینی در بانک قوامین می‌پردازد. تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق جزو روشهای علی قرار می‌گیرد و در کل یک روش توصیفی پیمایشی می‌باشد. جامعه پژوهش حاضر مدیران و کارمندان بانک قوامین در شهر تهران می‌باشد. باتوجه به اینکه در این تحقیق از روش اکتشافی و معادلات ساختاری و رتبه بندی استفاده گردیده است نیاز به حداقل 200 نفر نمونه آماری بود . برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شد. در این تحقیق با توجه به اینکه حجم جامعه حدوداً600 نفرتخمین زده شد که با این ترتیب 250 پرسشنامه توزیع که 233 عدد مناسب و خوانا عودت گردید. برای مدل سازی و تجزیه و تحلیل نتایج نهایی، از نرم افزار SPSS ‌و آموس استفاده گردید. در این تحقیق برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها در میان جامعه آماری به صورت تصادفی از مدیران و کارکنان بانک قوامین در شهر تهران توزیع گردید و با روش دلفی ‌وبا استفاده از نظر متخصصین امر متغیرهای اثرگذار کارآفرینی سازمانی استخراج و با تلفیق آن با متغیرهای استخراج شده از مقالات پرسشنامه‌ها توزیع گردید. پس از جمع آوری نتایج پرسشنامه مولفه‌های اثر گذار رفتارکارآفرینانه سازمانی ‌به تعداد 7 ‌مولفه ‌استخراج و مبنای تحلیل و آزمون‌های آماری قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه ‌محاسبه شد که مقدار آن برابر با 82/0 به دست آمد. با توجه به جدول خروجی نرم افزار آموس و رتبه بندی انجام شده راهبرد تمایز با ضریب 785/0 درصد بالاترین رتبه و بعد از آن به ترتیب اطلاعات هوشمند با ضریب 651/0، راهبرد مشارکت در نوآوری با ضریب 586/0، رویکرد کارآفرینانه با ضریب 564/0 و بازارسنجی کارآفرینانه با ضریب 472/0 در سنجش پیاده سازی استراتژی کارآفرینی نقش داشتند.

کلیدواژه‌ها